Gå til hovedindhold
Ikon for at åbne menu
Vi opdaterer vilkår for Rejsekort som app – læs mere om lokationsdeling her LÆS MERE Ikon titel

Vi opdaterer vilkår for Rejsekort som app

7. jun 2024 kl. 09:00
Vi har besvaret en henvendelse til Datatilsynet om Rejsekort som app, og det betyder bl.a. at vi opdaterer vores vilkår for Rejsekort som app.

Rejsekort som app blev lanceret den 9. april til et begrænset antal kunder for at opnå erfaringer med appen og brugeradfærd inden udrulningen til 3 mio. kunder for alvor igangsættes over de kommende år 

Kundetilfredsheden med Rejsekort som app har været meget høj blandt andet fordi det vurderes, at Rejsekort som app løser de primære udfordringer med det nuværende Rejsekort:

  • huske Rejsekort til rejsen – mobiltelefonen har man altid på sig

  • huske check ind ved skift af transportmiddel under rejsen 

  • huske checke ud efter endt rejse


Erfaringerne fra den indledende fas
e med Rejsekort som app er, at kunderne skal have tillid og tryghed til, at vi passer på deres oplysninger.

Vi har derfor foretaget en udvidet og meget gennemgribende gennemgang af løsningen. Vi kan bekræfte, at Rejsekort som app kun indsamler lokationsdata når appen er aktiv og mellem check ind og check ud – også selvom iPhones kræver ’Tillad altid’ ved lokationsdeling.

Desværre har vi konstateret en fejl i de nuværende vilkår for Rejsekort som app. Her står der at de lokationsdata der opsamles når en kunde har afsluttet sin rejse, men har glemt at checke ud, bliver fuldt anonymiseret. Det er er en fejl, da de data ikke anonymiseres. Vores Rejsekort Kundecenter har brug for data til at betjene kunder, der fx henvender sig fordi de har konstateret en fejl i deres rejse.

Vi har dog besluttet at ændre opbevaringen af de lokationsdata fra 36 måneder til 2 måneder, hvorefter de slettes permanent.

På den baggrund opdaterer vi vores vilkår for brugen af Rejsekort som app og giver de nuværende brugere besked om ændringen.

Det har vi også informeret Datatilsynet om i forbindelse med vores svar på deres henvendelse den 30. april. 

For at sikre fuld åbenhed om vores behandling af data i Rejsekort som App kan vores besvarelse til Datatilsynet læses her

Læs mere om lokationsdeling i Rejsekort som app: Fakta om lokationsdeling →

rejsekort logo

Hvis du har flere spørgsmål, er du altid velkommen til at kontakte Rejsekort Kundecenter på 70 11 33 33. Alle hverdage kl. 8-16.

Kontakt kundecenter