Gå til hovedindhold
Ikon for at åbne menu

Privatlivspolitik for Rejsekort som app

Gyldig fra 20. august 2024. Version 3

Hos Rejsekort & Rejseplan A/S lægger vi stor vægt på, at du er tryg ved at være kunde hos os. Derfor behandler vi dine personoplysninger ansvarsfuldt, med respekt for dit privatliv og i overensstemmelse med al relevant lovgivning, herunder databeskyttelsesforordningen.

Du kan læse mere om vores behandling af dine oplysninger samt en beskrivelse af dine rettigheder i denne privatlivspolitik.

Rejsekort som app er en mobilapplikation (herefter benævnt ”app” eller ”appen”) udviklet af Rejsekort & Rejseplan A/S, hvori du kan købe gyldig billet (rejsehjemmel) til kollektiv transport hos trafikvirksomheder, som er tilsluttet Rejsekort & Rejseplan A/S. For oplysninger om de tilsluttede trafikvirksomheder henvises til brugervilkårene afsnit 3.

1. Kontaktoplysninger for dataansvarlig og databeskyttelsesrådgiver

Rejsekort & Rejseplan A/S er dataansvarlig for behandlingen af personoplysninger i Rejsekort som app. Vores kontaktoplysninger er:

Rejsekort & Rejseplan A/S
Automatikvej 1
2860 Søborg
CVR-nr.: 27 33 20 72

Rejsekort Kundecenter Telefon: 70 11 33 33

Via kontaktformular på https://www.rejsekort.dk/rejsekort_app/Kontaktformular 

Pr. brev til:
Rejsekort Kundecenter Postboks 736
2500 Valby

Kontaktoplysninger til vores Databeskyttelsesrådgiver (DPO) er:
DPO@rejsekort.dk
Telefon: 70 20 40 08

Telefontid er hverdage i tidsrummet 10-15.

2. Hvilke oplysninger indsamler vi og hvad er formålet med behandlingen

2.1. Oplysninger i forbindelse med din brug af Rejsekort som app

Vi behandler de oplysninger, du selv afgiver i forbindelse med oprettelse som bruger af Rejsekort som app. Vi behandler desuden en række oplysninger, som skabes gennem din brug af appen.

De oplysninger, som du selv skal afgive i forbindelse med profiloprettelse, er: 

  • Dit mobiltelefonnummer
  • Din e-mailadresse
  • Dit for- og efternavn
  • Din fødselsdato
  • Oplysninger om tilknyttet betalingsmiddel

Der skabes derudover et systemgenereret unikt bruger ID, som knyttes til din profil
Når du har oprettet din profil og bruger appen til at købe billet til kollektiv transport, registrerer vi de nødvendige lokations- (GPS) og aktivitetsoplysninger fra din mobiltelefon for at levere rejsekortydelsen. Vi registrerer allerede din lokation, fra du åbner appen, hvilket dog sker lokalt på din telefon for 5 minutter ad gangen, hvorefter registreringen overskrives med nye data. Dette sker for at finde den nærmeste station eller stoppested, som bliver startlokationen, når du checker ind. Hvis du åbner og lukker appen uden at checke ind, vil de registrerede lokationsoplysninger forud for check ind dog ikke blive gemt på din telefon, ligesom vi ikke indsamler disse data. Hvis du åbner appen og checker ind, indsamler vi kun lokationsdata for de sidste 2 minutter forud for check ind med henblik på at kunne verificere, at det af systemet identificerede stoppested er det rigtige.

Når du checker ind, registreres tid og sted for check ind, og appen sporer derefter din lokation og aktivitet, indtil du er checket ud igen. Når du checker ud, registrerer vi den lokation, som udgør rejsens afslutning. Dette sker for at give dig gyldig billet på hele rejsen ved at danne den korrekte billet, som svarer til din rejserute og benyttede transportmidler samt for at beregne den rigtige pris herfor. Når du er checket ud og systemet har beregnet din rejse, registrerer vi ikke længere din lokation eller aktivitet.  Rejsekort som app indsamler dermed kun data, når appen søger efter station eller stoppested, når du aktivt rejser og indtil du selv checker ud eller benytter dig af Smart check ud, og derved bliver automatisk checket ud af appen.

Vi registrerer og indsamler med andre ord ikke data på din telefon eller i rejsekortsystemet, når du ikke har appen åben, ligesom vi kun registrerer oplysninger lokalt på din telefon, som ikke gemmes, såfremt appen lukkes igen uden check ind.

Appen har kun adgang til data, som er nødvendige for at give dig en gyldig billet til kollektiv transport hos de tilsluttede trafikvirksomheder, ligesom den kun har adgang hertil, når du åbner appen samt mellem check ind og check ud – også selvom du på iPhone skal vælge ’Tillad altid’ ved lokationsdeling.

For at appen fungerer korrekt, og for at sikre, at vi kan betjene dig, hvis du oplever problemer med appen, behandler vi desuden visse tekniske oplysninger. Det drejer sig om:

 

  • Din IP-adresse og din enheds-id
  • Dine billetindstillinger, herunder kundetype samt eventuelt rabattrin
  • Oplysninger om den brugte mobile enhed:
    • Mærke og model
    • Operativsystem
    • Wi-fi- og bluetooth signaler
    • Batteristatus

Da du har krav på at kunne tilgå din købshistorik i 36 måneder, opbevarer vi din rejsehistorik og købshistorik i appen i denne periode. Det sker, så du løbende kan sikre, at appen har beregnet dine rejser korrekt. Det sker desuden for, at Rejsekort Kundecenter kan hjælpe dig,hvis du f.eks. har konstateret en fejl i din rejse. Din rejsehistorik indeholder informationer om dine gennemførte rejser, herunder lokationsoplysninger frem til 5 minutter efter slutdestinationen, og din købshistorik indeholder informationer om dine gennemførte betalinger. Dine lokations- og aktivitetsdata behandler vi desuden med det formål at opdage og forhindre misbrug. Læs mere om vores behandling for at opdage og forebygge misbrug under punkt 3.

Vi benytter samtidig oplysningerne i pseudonym form til at træne systemets algoritmer, så beregning af din rejse kan blive mere præcis, til at identificere og foretage systemtilrettelser ved fejl samt til udvikling af nye funktioner, som kan forbedre appens brugervenlighed.

Hvis du kontakter Rejsekort Kundecenter, gemmer vi desuden de personoplysninger, du i den forbindelse afgiver, som har relevans for dit kundeforhold.

Ved telefonisk kontakt til Rejsekort Kundecenter, kan dine opkald blive optaget, hvis du giver konkret samtykke hertil. Optagelserne anvendes til dokumentations- og uddannelsesformål og slettes løbende efter 30 dage. 

Vi indsamler desuden data om, hvordan du interagerer med appen, såsom dato og klokkeslæt for adgang, appfunktioner eller sider, der tilgås, appnedbrud og anden systemaktivitet samt browsertype. Disse data behandler vi dog kun i anonymiseret form.

2.2. Oplysninger om dine rejser og din lokation

Rejsekort som app fungerer ved, at din rejseaktivitet registreres (rejsedata), når du bruger appen. Konkret registrerer vi lokations- og aktivitetsdata fra din mobile enhed.

Vi registrerer alene dine lokationsoplysninger, fra du åbner Rejsekort som app, under din rejse mens du er checket ind, og indtil du er checket ud, og din rejse er beregnet. Vi registrerer derimod ikke oplysninger om dig, når du ikke bruger appen og har den liggende i baggrunden på din telefon og ikke er checket ind, som beskrevet i afsnit 2.1. Efter du er checket ud, stopper vi registreringen af dine lokationsoplysninger igen hurtigst muligt, når systemet er i stand til præcist at fastslå, hvor check ud er foretaget. I områder med dårlig mobilforbindelse kan dette tage længere tid end i områder med god mobilforbindelse.

Hvis du ikke foretager check ud straks efter afslutning af din rejse, registrerer vi fortsat dine lokations- og aktivitetsoplysninger, indtil check ud er foretaget. Dette gør vi, da du har gyldig rejsehjemmel, så længe du er checket ind. Når du på et tidspunkt checker ud, vil din rejse blive beregnet, og det mest sandsynlige sted, din rejse rent faktisk blev afsluttet, vil udgøre slutdestinationen på din billet.

Vi behandler de lokationsoplysninger, som handler om tiden efter, du reelt afsluttede rejsen med kollektiv transport, indtil check ud er foretaget, for at sikre:

  1. at systemet fungerer korrekt, herunder ændring af systemfejl og systemforbedring
  2. at du ikke har misbrugt vores løsning, og
  3. for at kunne betjene dig i Rejsekort Kundecenter

For nr. 1 opbevarer og behandler vi personoplysningerne i pseudonym form, dvs. hvor personoplysningerne er maskerede og ikke umiddelbart kan henføres til dig uden yderligere oplysninger. For nr. 2 og 3 har vi brug for at behandle og opbevare personoplysningerne i umiddelbart personhenførbar form, da vi i forbindelse med behandlingen heraf, har brug for at kende identiteten på den enkelte kunde, f.eks. for at berigtige dine rejseoplysninger, hvor en slutdestination er (oplyst) beregnet forkert.

De lokationsdata- og aktivitetsdata, som indsamles fra 5 minutter efter udstigning af sidste transportmiddel med kollektiv trafik og indtil check ud, er foretaget enten manuelt, via smart check ud eller automatisk check ud, opbevares i pseudonymiseret form i rejsekortsystemet i 2 måneder til brug for systemforbedringer samt ændring af systemfejl, hvorefter de slettes. Ligeledes opbevares samme data umiddelbart personhenførbart i 2 måneder til brug for hindring af snyd med applikationen. Herefter opbevares disse data af tekniske årsager i yderligere 2 måneder i backup. Lokations- og aktivitetsdata fra tiden mellem slutdestination og check ud opbevares dog kun til brug for kundeservice, herunder berigtigelse af eventuelle fejl i rejser. På samme måde opbevares og slettes lokations- og aktivitetsdata vedrørende perioden i transit mellem to transportmidler, hvor der er mere end 30 minutter mellem to transportmidler. I disse tilfælde slettes lokations- og aktivitetsdata fra 5 minutter efter det første transportmiddel og frem til 5 minutter før det næste transportmiddel efter 2 måneder, henholdsvis 30 dage. Det er altså kun selve din rejse med offentlig transport, som derfor opbevares i 36 måneder.

2.3. Oplysninger om eventuel spærring af profil          

Vi kan under visse omstændigheder spærre din profil ved misbrugslignende adfærd. Læs nærmere om reglerne for spærring i Vilkår for Rejsekort som app, som du finder direkte i appen samt på www.rejsekort.dk under ”det med småt”.

3. Profilering

I appen benytter vi profilering for at opdage og forhindre misbrug af Rejsekort som app.

Profileringen foregår ved, at appen identificerer, når der foreligger misbrugslignende adfærd på de gennemførte rejser. Det foregår i systemet ved, at hver rejse kontrolleres automatisk for misbrugslignende adfærd. Systemet knytter en pointværdi til alle foretagne rejser ift. om rejsemønsteret for den enkelte rejse viser tegn på misbrug. Tidligere adfærd og scores tages ikke i betragtning ved denne beregning. På den baggrund genereres en samlet point-opgørelse (opgørelse over misbrug eller ‘fraud score’) for alle kundens rejser, afhængig af kundens rejseadfærd. Hvis en kundes samlede fraud score bliver tilstrækkelig høj, vil det fremgå i systemet, hvorefter der vil ske en konkret manuel sagsbehandling. I visningen af den samlede point-opgørelse vil tidligere adfærd og scores blive taget i betragtning.

Misbrugslignende adfærd kan på baggrund af en manuel konkret sagsbehandling sanktioneres i form af spærring fra anvendelse af appen. Sanktionering vil som hovedregel forudsætte, at du på forhånd har modtaget en eller flere advarsler relateret til den udviste adfærd. I Rejsekort som app udgør profileringen altså beslutningsstøtte for sagsbehandlerne og der gøres dermed ikke brug af automatiske afgørelser.

4. Hvem har adgang til personoplysninger?

Kun medarbejdere med arbejdsbetinget behov hos Rejsekort & Rejseplan A/S og hos vores databehandlere har adgang til de indsamlede personoplysninger.

Det omfatter medarbejdere i:

  • Trafikvirksomheder. Medarbejderne i de tilsluttede trafikvirksomheder har adgang til oplysninger, der er nødvendige for at kunne betjene og administrere dit kundeforhold. Det omfatter din rejse- og betalingshistorik samt oplysninger om dig, herunder navn, fødselsdato, kontaktoplysninger mv.

  • IT-leverandører. Vores IT-leverandører agerer som databehandlere og har derfor underskrevet en databehandleraftaler, som forpligter dem til at overholde databeskyttelsesreglerne, og kun behandle dine oplysninger i overensstemmelse med vores instruks herom. Vores IT-leverandører leverer bl.a. Rejsekort som app og tilhørende systemer og står for driften heraf. Derudover bruger vi også IT-leverandører til udsendelse af mails, SMS’er og fysiske breve.

  • Analyseinstitutter. Vi overlader relevante oplysninger om dig, såsom navn, adresse, telefonnummer, mailadresse og sagsnummer til analyseinstitutter med det formål at udføre kundetilfredshedsundersøgelser for os. Det er frivilligt, om du ønsker at deltage i en tilfredshedsundersøgelse. Analyseinstitutterne er forpligtiget til at slette modtagne.

4.1. Videregivelse af personoplysninger 

Hvis relevant, videregiver vi dine personoplysninger, herunder rejsehistorik, rejsens pris og nummer (ikke GPS-punkter), i pseudonym form til de tilsluttede trafikvirksomheder i forbindelse med indtægtsdeling og afregning overfor disse samt til deres selvstændige behandling af økonomisager, trafikanalyser og - planlægning jf. lov om trafikselskaber.

Hvis relevant, videregiver vi dine personoplysninger i umiddelbart personhenførbar form til de tilsluttede trafikvirksomheder i forbindelse med deres selvstændige behandling af kontrolafgiftssager, inddrivelsessager, kundeklager, rejsetidsgarantisager og økonomisager.Det vurderes, at vi lovligt kan videregive de nødvendige personoplysninger til de tilsluttede trafikvirksomheder med hjemmel i databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1, litra f, idet RKRP og de pågældende trafikvirksomheder herved forfølger en legitim interesse til at værne om og inddrive deres krav i henhold til aftalerne med kunderne, og da kundernes interesser ikke går forud herfor.

På samme måde, og kun hvis det er relevant, videregiver vi dine personoplysninger til offentlige myndigheder, f.eks. til Trafikstyrelsen, som bl.a. foretager indtægtsdeling for visse indtægter i kollektiv transport.

Derudover videregiver vi i visse situationer personoplysninger til brug for forskningsprojekter. Vi videregiver kun personoplysninger, såfremt vi konkret vurderer, at det er lovligt at videregive, at videregivelse tjener et sagligt og legitimt formål, og at det er etisk forsvarligt. Vi sørger desuden for, at de videregivne oplysninger i videst muligt omfang er sikret, herunder ved pseudonymisering, såfremt fuld anonymisering af oplysningerne ikke er muligt.

5. Hvordan og hvor længe opbevarer vi oplysninger om dig? 

Vi opbevarer dine personoplysninger i IT-systemer med kontrolleret og begrænset adgang og på servere, som er placeret i særligt sikrede lokaler. Vi sikrer desuden dine personoplysninger med passende tekniske og organisatoriske sikkerhedsforanstaltninger fra registreringen sker og indtil sletning. Vi sletter dine personoplysninger, så snart vi ikke længere har brug for dem for at opfylde formålet, til hvilket oplysningerne blev indhentet.

Vi gemmer oplysninger om dig som kunde så længe, det er nødvendigt af hensyn til formålene nævnt under punkt 2, jf. nedenstående tabel:

Type personoplysninger

Opbevaringstid

Hjemmelsgrundlag

Stamoplysninger (navn, alder mv.)

Så længe du er kunde hos os og indtil 5 år efter udgangen af det år, hvor kundeforholdet er ophørt (eller kundeforhold uden aktivitet)

Så længe du er kunde hos os, GDPR art. 6, stk 1, litra b. Derefter bogføringslovens § 12.

Kontaktoplysninger (e-mail og telefonnummer)

Så længe du er kunde hos os og indtil 3 år efter din sidste rejse

Så længe du er kunde hos os, GDPR art. 6, stk. 1, litra b. Efter endt kundeforhold i henhold til GDPR artikel 6, stk. 1, litra f, da vi vurderer, at vi har en legitim interesse i at kunne dokumentere disse oplysninger i forbindelse med et eventuelt krav du måtte fremsætte mod os frem til forældelsesfristen på 3 år, jf. forældelseslovens § 3. 

Oplysninger valgt kundetype, pris og saldo.

5 år fra udgangen af det år, som transaktionen vedrører.

Bogføringslovens § 12

Oplysninger om dine rejsedata, herunder GPS og aktivitetsdata (f.eks. check-in i Ballerup den 21. oktober 2024 kl. 12.03 – check-ud på Østerport den 21. oktober 2024 kl. 12.30)

Vi opbevarer rejsedata i 3 år fra registreringen af oplysningerne. Herefter opbevares rejsedata i anonymiseret form til analyseformål.

GDPR art. 6, stk. 1, litra f, da vi vurderer, at vi har en legitim interesse i at kunne dokumentere disse oplysninger og den beregnede rute samt pris i forbindelse med et eventuelt krav du måtte fremsætte mod os frem til forældelsesfristen på 3 år, jf. forældelseslovens § 3

 Lokations- og aktivitetsdata relateret til perioden fra slutdestination og frem til check ud (dvs. som ikke vedrører rejse med kollektiv trafik)  

2 måneder fra rejsen opbevarer vi dine lokations- og aktivitetsdata vedrørende perioden efter din rejses afslutning og frem til check ud til brug for 1) at opdage og forhindre misbrug af Rejsekort som app samt til brug for (i umiddelbart personhenførbar form) og 2) systemforbedringer samt ændring af systemfejl (i pseudonym form). Herefter slettes oplysningerne i systemet og opbevares af tekniske årsager i yderligere 2 måneder i back up.

 GDPR art. 6, stk. 1, litra f, idet vi vurderer, at vi har en legitim og saglig interesse i at opdage samt forhindre snyd med appen samt at foretage systemforbedringer og ændre systemfejl til fordel for samtlige rejsende med kollektiv trafik.
 

30 dage fra rejsen opbevarer vi dine lokations- og aktivitetsdata vedrørende perioden efter din rejses afslutning og frem til check ud til brug for kundeservice.

 

GDPR art. 6, stk. 1, litra f, idet vi vurderer, at vi har en legitim og saglig interesse i at kunne berigtige din eventuel forkert beregnede rejse, så du betaler i overensstemmelse med den faktisk foretaget rejse

Sagsoplysninger registreret ved henvendelser til Rejsekort Kundecenter

3 år fra registreringen af oplysningerne.

GDPR art. 6, stk. 1, litra f, da vi vurderer, at vi har en legitim interesse i at kunne dokumentere disse oplysninger i forbindelse med et eventuelt krav du måtte fremsætte mod os frem til forældelsesfristen på 3 år, jf. forældelseslovens § 3

Optagelser af telefonsamtaler i Rejsekort Kundecenter

30 dage fra tidspunktet for optagelsen.

Dit samtykke, jf. GDPR art. 6, stk. 1, litra b

Oplysninger om din mobile enhed, mærke og model, operativsystem mv.

3 år fra registreringen af oplysningerne.

GDPR art. 6, stk. 1, litra f, da vi vurderer, at vi har en legitim interesse i at kunne dokumentere disse oplysninger i forbindelse med et eventuelt krav du måtte fremsætte mod os frem til forældelsesfristen på 3 år, jf. forældelseslovens § 3

Disse slettefrister vil efter en konkret vurdering kunne fraviges, således at personoplysningerne slettes på et tidligere eller på et senere tidspunkt, hvis der er konkrete, saglige grunde hertil. Det kan fx være tilfældet, hvis du anmoder om sletning, uden nogensinde at have benyttet appen til at købe billet. I sådan et tilfælde vil sletning af dine oplysninger kunne ske tidligere end det i skemaet angivne. Hvis der derimod fx verserer en sag ved domstolene, kan de angivne opbevaringsfrister efter en konkret vurdering forlænges.

Overførsel af oplysninger til 3. lande

Vi opbevarer alene data på servere beliggende inden for EU. Vi har dog leverandører, som er hjemmehørende udenfor EU, hhv. i Schweiz og USA. Leverandøren i USA er tilknyttet EU-U.S. Data Privacy Framework, og hører således under EU kommissionens tilstrækkelighedsafgørelse fra juli 2023. Schweiz er derudover på EU kommissionens liste over sikre tredjelande.

6. Retsgrundlaget for behandlinger

Vi behandler dine personoplysninger baseret på følgende behandlingsgrundlag:

  • Når det er nødvendigt for at opfylde en aftale med dig (databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1, litra b). Dette behandlingsgrundlag finder anvendelse i det løbende kundeforhold, hvor du er oprettet som kunde i appen.
  • Når det er nødvendigt for, at vi kan overholde en retlig forpligtelse (databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1, litra c). Dette behandlingsgrundlag finder anvendelse, da vi er forpligtet til at opbevare oplysninger om bl.a. økonomiske transaktioner i medfør af bogføringslovens § 12.
  • Når du har givet samtykke til behandlingen (databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1, litra a). Dette behandlingsgrundlag gælder for telefonoptagelser i forbindelse med kundehenvendelser til Rejsekort Kundecenter.

  • Når det er nødvendigt for, at vi kan varetage en legitim interesse (databeskyttelsesforordningens artikel 6, 1, litra f). Dette behandlingsgrundlag gælder for vores behandling af oplysninger til brug for:
    • identifikation og forebyggelse af misbrug, jf. punkt 3. Den legitime interesse med behandlingen er identifikation, forebyggelse og håndtering af misbrug i appen. Det er vores vurdering, at formålet er legitimt, og at behandlingen er proportional ift. at opnå formålet.
    • Behandling af de lokationsoplysninger, som appen indhenter, og som ikke er relateret til din rejse med kollektiv trafik. Det gælder de lokationsoplysninger, som indhentes, hvis du i en periode undlader at checke ud, efter din rejse er afsluttet. Denne behandling sker for at sikre kundeservice muligheden for kunne berigtige data, analyse af, om ruteberegningen i løsningen fungerer korrekt samt forebygge og håndtere fraud, og det er vores vurdering, at disse formål er legitime, og at behandlingen er proportional ift. at opnå formålene.
    • Når vi sender dig push-meddelelser om, at du formentligt har glemt at checke ud efter endt rejse. Disse meddelelser sender vi for at sikre dataminimering, og det er vores vurdering, at formålet er legitimt, og at behandlingen er proportional ift. at opnå formålet.
    • Videregivelse af oplysninger jf. punkt 4.1. Den legitime interesse med videregivelse er at understøtte de legitime og lovlige formål, som modtagerne af oplysningernes behandling sikrer.

7. Dine rettigheder

Du har efter databeskyttelsesforordningen en række rettigheder i forhold til vores behandling af dine personoplysninger. Hvis du vil gøre brug af dine rettigheder, skal du kontakte os. Se vores kontaktoplysninger ovenfor under punkt 1.

Dine rettigheder er:

Ret til at se oplysninger (indsigtsret)
Du har ret til at få indsigt i de oplysninger, som vi behandler om dig, samt en række yderligere oplysninger.

Ret til berigtigelse (rettelse)
Du har ret til at få rettet urigtige oplysninger om dig selv. Du har også ret til at få dine oplysninger suppleret med yderligere oplysninger, hvis det vil gøre dine personoplysninger mere fuldstændige og/eller ajourførte. Du har mulighed for selv at gøre det direkte i appen.

Ret til sletning
I særlige tilfælde har du ret til at få slettet oplysninger om dig, inden tidspunktet for vores almindelige generelle sletning indtræffer.

Ret til begrænsning af behandling
I visse tilfælde har du ret til at få behandlingen af dine personoplysninger begrænset. Hvis du har ret til at få begrænset behandlingen, må vi fremover kun behandle oplysningerne – bortset fra opbevaring – med dit samtykke, eller med henblik på at retskrav kan fastlægges, gøres gældende eller forsvares, eller for at beskytte en person eller vigtige samfundsinteresser.

Ret til indsigelse
Du har i visse tilfælde ret til at gøre indsigelse mod vores ellers lovlige behandling af dine personoplysninger. Det gælder kun, hvis vores behandling hviler på databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1, litra f (legitim interesse).  Som det fremgår af denne Privatlivspolitik drejer det sig om de oplysninger, vi behandler med henblik på identifikation og forebyggelse af misbrug. Vi må derefter ikke længere behandle personoplysningerne, medmindre vi påviser vægtige, legitime grunde til behandlingen, der går forud for dine interesser, rettigheder og frihedsrettigheder, eller behandlingen er nødvendig for, at retskrav kan fastlægges, gøres gældende eller forsvares.

Tilbagekaldelse af samtykke
Du har til enhver tid ret til at trække dit samtykke tilbage, såfremt du har afgivet det. Det kan du gøre ved at kontakte Rejsekort Kundecenter på de kontaktoplysninger, der fremgår ovenfor under afsnit 1. Hvis du vælger at trække dit samtykke tilbage, påvirker det ikke lovligheden af den behandling, der er foretaget, før du trak dit samtykke tilbage.

Hvis du trækker dit samtykke tilbage, betyder det, at vi som udgangspunkt begrænser behandlingen af dine personoplysninger, ved at slette eller anonymisere de personoplysninger, som behandles i medfør af samtykket. Som det fremgår ovenfor under afsnit 2.1, drejer det sig om optagelser af telefonsamtaler ved telefonisk kontakt til Rejsekort Kundecenter.

Ret til at transmittere oplysninger (dataportabilitet)
Du har i visse tilfælde ret til at modtage dine personoplysninger i et struktureret, almindeligt anvendt og maskinlæsbart format samt at få overført disse personoplysninger til en anden dataansvarlig uden hindring.


Ret til at klage til Datatilsynet

Du kan klage over vores behandling af dine personoplysninger til Datatilsynet.

Datatilsynet har følgende kontaktoplysninger:

Datatilsynet
Carl Jacobsens Vej 35.
2500 Valby
Telefon: 33 19 32 00
Mail: dt@datatilsynet.dk
www.datatilsynet.dk

8. Ændring af denne privatlivspolitik

Vi gennemgår regelmæssigt denne privatlivspolitik for at holde den opdateret og i overensstemmelse med den måde, Rejsekort som app fungerer på samt gældende principper og lovgivning. Privatlivspolitikken kan ændres uden varsel.

Du kan altid øverst i denne privatlivspolitik se, hvornår politikken sidst er opdateret eller ændret. Væsentlige ændringer af Privatlivspolitikken vil blive offentliggjort på vores hjemmeside www.rejsekort.dk sammen med en opdateret version af Privatlivspolitikken.