Vi opdaterer vilkår for Rejsekort som app – læs mere om lokationsdeling her LÆS MERE Ikon titel

Ny rejsekortkampagne minder byboere om check ud

18. sep 2015 kl. 10:49
Friser med hunde i balletskørt og skilte med eksotiske stationsnavne skal skabe opmærksomhed og minde rejsekortkunder om at huske at checke ud, når de afslutter deres rejse på stationer i større byer. Det er nemlig især her, det kniber med at få Rejsekort op af lommen på vej ud af stationen.
Mange af os har prøvet det: At sidde i toget opslugt af tanker eller distrahereret på grund af den cykel, man har bugseret med ind i kupeen. Pludselig opdager man, at man skal af, og får travlt med at komme ud af toget og væk fra stationen. Og først når man sidder plantet med morgenkaffen foran computerskærmen, opdager man det: Man glemte at checke ud!

Nu vil trafikvirksomhederne komme adspredte kunder til undsætning, før det går galt, og det er for sent at checke ud. En undersøgelse foretaget af virksomhederne bag Rejsekort viser nemlig, at det for langt de fleste kunders vedkommende er opslugthed eller distræthed, der er skyld i, at de glemmer at checke ud sidst på rejsen.

Travlhed, samtaler med andre passagerer samt medbragte cykler, barnevogne og bagage, betyder, at folk har tankerne andetsteds og glemmer at afslutte rejsen med check ud. En mindre andel af dem, der ikke checker ud, mener at have gjort det, men har enten ført deres Rejsekort forbi den forkerte kortlæser eller ført det for hurtigt forbi læseren. En endnu mindre andel, som undersøgelsen også peger på, er ”byglade” unge mænd, der rejser torsdag, fredag og lørdag aften og nat – og bliver mere og mere glemsomme, som natten skrider frem.

– Data viser, at det især er på landets største stationer, folk har svært ved at huske at checke ud. Her glemmer omkring 2,5 pct. det afsluttende ”ding!”, mens det andre steder i landet er under 1 pct. Det kan der være mange forklaringer på; blandt andet byernes mere komplekse trafikbillede med flere forskellige trafikformer og flere skift undervejs på rejsen. Men nu giver vi altså de mest glemsomme byboere en humoristisk håndsrækning frem for en løftet pegefinger, siger Benny Pedersen, driftsdirektør i Rejsekort A/S.

På Hovedbanegården, Nørreport – S-togs og Metro perroner samt på Aarhus Banegård vil man kunne se de aktiviteter som skal huske kunder at checke ud.

Om Rejsekort
Rejsekort er et chipkort, der kan bruges i bus, tog og metro. Rejsekort samler landets forskellige trafikselskaber og takstområder i ét fælles system, der gør det nemmere at bruge kollektiv trafik. Rejsekort har kunnet bruges i tog i hele landet siden 2012 og er nu også i busser overalt på Sjælland og i Jylland. Fra 2016 kommer busserne på Fyn med, og så er Rejsekort bredt ud i hele Danmark på tværs af landsdele og trafikselskaber.

Rejsekort A/S, der administrerer Rejsekort, har siden 2011 omsat for omkring 4,6 mia. kr. på rejsekortrejser og enkeltbilletter solgt via rejsekortsystemet. Af de mere end 1,7 mio. solgte Rejsekort er 90 pct. Rejsekort Personlig eller Flex. Der er foretaget knap 150 mio. rejser på Rejsekort, siden systemet blev taget i brug, svarende til over 2 mio. rejser ugentligt.