Gå til hovedindhold
Ikon for at åbne menu

Fakta om lokationsdeling i Rejsekort som app

Lokationsdeling i Rejsekort som app

Der er opstået nogle misforståelser i forhold til, hvordan Rejsekort som app bruger din data. 


Vi har lavet et overblik over, hvordan vi håndterer dine data. 

 

Det vigtigste du skal vide er at:

  • Vi bruger kun de allermest nødvendige lokationsdata for at sikre, at de rejsende har en gyldig billet til kollektiv transport.
  • Sammen med advokatfirmaet Poul Schmith har vi lavet en juridisk vurdering af, at vi på dette punkt lever op til databeskyttelseslovgivningen.
  • Vi indsamler ikke mere data end absolut nødvendigt for at kunne sikre vores kunder en god rejse - derfor har vi med bistand fra advokatfirmaet Poul Schmith vurderet, at vores dataindsamling overholder lovgivningen.
  • Vi gemmer ingen data, vi ikke har brug for og vi opbevarer alle data sikkert og i overensstemmelse med GDPR-reglerne.

 

Ofte stillede spørgsmål:

Hvornår bruger vi din lokation?

  • Vi registrerer lokationsdata, når Rejsekort som app er synlig på din skærm, eller når du er checket ind i appen.
  • Hvis du har åbnet appen uden at checke ind, og appen ligger i baggrunden, dvs. gemt bag en anden app, har vi ikke adgang til din lokationsdata.
  • Når du er checket ind i appen, bruger vi udelukkende din lokation til at kortlægge din rejse ved at lave et match mellem GPS’en i din telefon, de stationer eller stoppesteder du kører forbi og køreplaner fra Rejseplanen. Vi stopper registreringen af dine lokationsoplysninger, når du har checket ud, og systemet har beregnet din rute og pris.
  • Lokationsdata ved manglende check ud indsamles og opbevares som personhenførbare i 2 måneder. Dette er en ændring fra de tidligere 36 måneder og er under implementering hen over sommeren.
  • Formålet med at opbevare lokationsdata ved manglende check ud som personhenførbare, er hensynet til, at Rejsekort Kundecenter kan betjene kunder der henvender sig fordi de har konstateret en fejl i deres rejse, samtidig med at data også anvendes til at minimere og vanskeliggøre snyd med appen.

Hvad bruger vi din lokation til?

  • Vi bruger udelukkende din lokation til at:
    • Kortlægge de rejser, du gennemfører.
    • Dokumentere din rejse.
    • Beregne den korrekte pris for rejsen.
    • Påminde dig om manglende check ud.
    • Checke dig ud automatisk (smart check ud-funktion i appen).
    • Sikre, at du fortsat vil være checket ind og har en gyldig billet hvis appen eller din telefon utilsigtet lukker ned.

Hvorfor skal du dele din lokation ’Altid’ på iPhone?

  • Hvis du har en iPhone, skal du slå lokationsdeling til ’altid’. Apples styresystem er sat sådan op, at vi skal have adgang til de rejsendes lokalitet ’altid’, for at Apple vil give os lov til at sikre, at:
    • Billetten er gyldig, selv hvis appen lukkes ned – enten af kunden selv, eller fordi telefonen opdaterer eller slukkes.
    • Vi bruger desuden din lokation til at minde dig om at checke ud, hvis vi kan se, at du ikke længere rejser, men stadig er checket ind i appen.