Gå til hovedindhold
Ikon for at åbne menu

På rejsen

Rejse

1. Start din rejse - check ind
Åbn Rejsekort som app, og nærmeste station eller stoppested vises automatisk. Du skal være i nærheden af en station eller et stoppested for at kunne checke ind. Er du ikke det, så vil du få vist en fejlbesked, der forklarer problemet.
 
Du skal checke ind, før du stiger om bord på et transportmiddel. På den måde sikrer du, at din billet er gyldig.
Check ind ved at swipe til højre.
 
 
2. Rejs og vis din billet
Nyd din tur uden bekymringer. Når kontrolløren kommer forbi, skal du blot trykke på "Vis billet", så din QR-kode kan scannes. Kontrolløren kan kræve, at du fremviser ID.
Når du skifter transportmiddel, skal du ikke foretage dig noget i appen. Vent med at checke ud til din rejse er helt slut.
 
 
3. Stop din rejse - Check ud
Når du er færdig med din rejse, og du har forladt det sidste transportmiddel, skal du checke ud ved at swipe til venstre. Herefter klarer appen resten.
Glemmer du nogle gange at checke ud? Så har du mulighed for at få hjælp ved at aktivere Smart check ud. Læs mere om Smart check ud: På rejsen | rejsekort.dk
 
 
4. Efter din rejse
Rejsekort som app beregner din rejsepris og fakturerer dine rejser en gang i døgnet.
Eventuelle rabatter, du er berettiget til, vil automatisk blive tilføjet din faktura fra dag til dag.
 
Opkrævning af betaling: du betaler samlet én gang dagligt for de rejser, som du har foretaget i løbet af dagen. Beløbet trækkes automatisk fra den betalingsmetode du har valgt at tilknytte i appen.

Med Rejsekort som app kan du købe billetter til offentlig transport i hele Danmark hos de transportselskaber der er tilknyttet Rejsekort som app.

Du kan desuden bruge appen udvalgte steder i Sverige (Malmö C St., Hyllie St., og Trianglen St.) samt på en enkelt busrute i Nordtyskland (Buslinje 110 Sønderborg-Flensborg).

Bemærk, at appen kan ikke anvendes på Bornholm hos BAT.

Indstillingen til DSB 1’ i Rejsekort som app gælder kun til InterCity, InterCityLyn og Lyn+ og koster 180 kr.  

Skal du rejse på DSB 1’ med regionaltog, skal du i stedet købe en DSB 1’ tillægsbillet. Den koster 40 kr.

Check ind og ud

Du skal checke ind, før du stiger ombord på transportmidlet. Checker du ind, efter din rejse med kollektiv transport er påbegyndt, har du ikke haft gyldig billet fra rejsens begyndelse. Det kan anses som misbrug og du kan risikere at modtage en afgift ved kontrol. 

Du skal ikke checke ind igen, når du skifter transportmiddel undervejs på din rejse.

Du skal først checke ud, når din rejse er helt afsluttet, og du er steget af sidste transportmiddel på din rejse.
Hvis du glemmer at checke ud, vil Rejsekort som app automatisk checke dig ud i løbet af den følgende nat.

Er prisen for din rejse forkert beregnet (ruten er for eksempel ikke korrekt lokaliseret), skal du hurtigst muligt kontakte Rejsekort Kundecenter. Det kan du gøre ved at ringe til Rejsekort Kundecenter på tlf. 70 11 33 33. Åbent alle hverdage 8-16.
Tast først 3 for Rejsekort, og dernæst 2 for Rejsekort som app.

Du kan også skrive til os via kontaktformularen i Rejsekort som app under din rejse i rejsehistorikken. Du finder Rejsehistorik ved at klikke på de 3 vandrette streger i øverste venstre hjørne i appen. 

Ønsker du hjælp til at huske at checke ud, så anbefaler vi, at du aktiverer Notifikationer og tilføjer "Smart Check ud".
 
Bemærk! Det er ikke muligt at benytte den eksisterende app Check Udvej til at indmelde manglende check ud i Rejsekort som app. Check Udvej appen kan kun anvendes til Rejsekort som kort.
Hvad er Smart check ud?
Har du Smart check ud slået til, minder Rejsekort som app dig om, at du er stoppet med at bruge kollektiv transport, men har glemt at checke ud. Smart check ud sender en notifikation på din telefon inden for 10-30 minutter efter du er stået af sidste transportmiddel, så du kan vælge mellem at afslutte eller fortsætte din rejse.
 
Hvis du ikke afslutter din rejse manuelt, vil Smart check ud automatisk checke dig ud. Smart check ud skal være slået til, inden du checker ind.
 
 
Hvordan slår jeg Smart check ud til?
1. Aktivér Smart check ud i Rejsekort som app før du rejser. Det gør du ved at klikke på dit navn øverst til venstre, vælge Rejse øverst til højre og herefter aktivere Smart check ud.
2. Check ind ved at swipe til højre i appen.
3. Så snart appen opdager, at du ikke længere bruger kollektiv transport, giver appen dig en notifikation.
4. Hvis du vil fortsætte din rejse, kan du klikke på "fortsæt rejsen" inden for 5 minutter efter, at du har modtaget notifikationen på din telefon.
5. Hvis du ikke foretager dig noget, afslutter appen rejsen for dig via Smart check ud.
 
 
Hvornår aktiveres Smart check ud?
Smart check ud aktiveres, når appen identificerer, at du ikke længere rejser med kollektiv transport. Den automatiske ud-checking, kan afbrydes manuelt, hvis du ønsker at fortsatte din rejse (hvis du for eksempel venter på videre transport).
 
 
Har Smart check ud indflydelse på billetprisen?
Nej, Smart check ud påvirker ikke din billetpris.

Nej, i Rejsekort som app, er det kun muligt at checke dig selv ind.

På et senere tidspunkt bliver det muligt at checke flere rejsende ind på samme bruger i appen.

Nej, når du har checket ud, så er din rejse afsluttet, og du bliver faktureret for din afsluttede rejse. Checker du ind igen, vil du blive faktureret for en ny rejse.

Dine rejser bliver ikke sammenlagt som på Rejsekort som kort. Det betyder, at sammenkædede rejser på det fysiske rejsekort, også kaldet 'fortsat rejse' ikke findes i Rejsekort som app. 

Kontrol på rejsen

Når du opretter din profil i Rejsekort som app, bliver du bedt om at indtaste din fødselsdato. Det gør vi for at sikre, at du som rejsende registreres i den korrekte kategori:

  • Ung
  • Voksen
  • Pensionist

Det kan nemlig have betydning for eventuelle rabatter du kan optjene.

I forbindelse med kontrol af din billet i Rejsekort som app, skal kontrolløren kunne se dit navn, alder og fødselsdato. Kontrolløren kan bede om ID for at se bevis på din alder, hvis der opstår tvivl. Læs mere i vores privatlivspolitik:

Privatlivspolitik

rejsekort logo

Hvis du har flere spørgsmål, er du altid velkommen til at kontakte Rejsekort Kundecenter på 70 11 33 33. Alle hverdage kl. 8-16.

Kontakt kundecenter