Rejser
Gå til siden Konto og opsætning→
Brug af batteri:
Rejsekort som app kræver adgang til dine placeringsdata under en rejse. Det gør appen for at kunne beregne korrekt pris for dine rejser.
Batteriforbruget for Rejsekort som app er målt på de forskellige telefonmodeller og operativsystemer. I gennemsnit bruger Rejsekort som app omkring 5% strøm i timen. Batteriet bruges hurtigere, hvis andre apps/funktioner er åbne samtidig med Rejsekort som app.
Husk, at du er ansvarlig for at have en fungerende telefon med nok batteritid under hele din rejse. Løber din telefon tør for strøm, er din billet IKKE længere gyldig.
Brug af mobildata:
Under en rejse sender og modtager Rejsekort som app ca. 1 MB data i timen.
Nej, i Rejsekort som app, er det kun muligt at checke dig selv ind. På et senere tidspunkt bliver det muligt at checke medrejsende ind.
Hvis mobilforbindelsen bliver afbrudt under rejsen på grund af tekniske problemer, eller hvis appen ikke længere fungerer (hvis batteriet f.eks. løber tør for strøm, eller der sker et systemnedbrud), bliver du automatisk checket ud efter 15 minutter, og din rejse vil ikke længere være aktiv. Hvis problemet løses inden for 15 minutter (fx ved genstart af telefon), forbliver rejsen aktiv.
For at vi kan registrere din rejse med Rejsekort som app korrekt, skal du aktivere appens placerings- og lokaliseringstjenester.
Hvornår bruger vi din lokation?
- Vi registrerer lokationsdata, når Rejsekort som app er synlig på din skærm, eller når du er checket ind i appen
- Hvis du har åbnet appen uden at checke ind, og appen ligger i baggrunden, dvs. gemt bag en anden app, har vi ikke adgang til din lokationsdata
- Når du er checket ind i appen, bruger vi udelukkende din lokation til at kortlægge din rejse ved at lave et match mellem GPS’en i din telefon, de stationer eller stoppesteder du kører forbi og køreplaner fra Rejseplanen
- Vi stopper registreringen af dine lokationsoplysninger, når du har checket ud, og systemet har beregnet din rute og pris
Vi bruger udelukkende din lokation til at:
- kortlægge de rejser, du gennemfører
- dokumentere din rejse
- beregne den korrekte pris for rejsen
- påminde dig om manglende check ud
- checke dig ud automatisk (smart check ud-funktion i appen)
- sikre, at du fortsat vil være checket ind og har en gyldig billet hvis appen eller din telefon utilsigtet lukker ned
Hvorfor skal du dele din lokation ’Altid’ på iPhone?
Hvis du har en iPhone, skal du slå lokationsdeling til ’Tillad altid’. Apples styresystem er sat sådan op, at vi skal have adgang til de rejsendes lokalitet ’altid’, for at Apple vil give os lov til at sikre, at:
- billetten er gyldig, selv hvis appen lukkes ned – enten af kunden selv, eller fordi telefonen opdaterer eller slukkes
- Vi bruger desuden din lokation til at minde dig om at checke ud, hvis vi kan se, at du ikke længere rejser, men stadig er checket ind i appen
Vi bestræber os på at levere den bedst mulige oplevelse, når du rejser med Rejsekort som app med kollektiv transport. Du kan læse mere om vores databehandling i vores privatlivspolitik.
Hvis prisen for din rejse er forkert, skal du hurtigst muligt kontakte Rejsekort Kundecenter. Det kan du gøre ved at ringe til Rejsekort Kundecenter på tlf. 70 11 33 33. Tast først 3 for Rejsekort, og dernæst 2 for Rejsekort som app. Du kan også skrive til os via kontaktformularen i Rejsekort som app under din rejse i rejsehistorikken.
Har du brug for hjælp, kan du ringe til Rejsekort Kundecenter på tlf. 70 11 33 33. Tast først 3 for Rejsekort og dernæst 2 for Rejsekort som app.
Du kan også kontakte os via kontaktformularen i appen. Der er både en kontaktformular under den enkelte rejse i rejsehistorikken og en kontaktformular under "Kontakt" i hovedmenuen.
Det er også muligt at benytte Kontaktformularen på hjemmesiden.
På vores hjemmeside kan du også finde vejledninger, video-guides og svar på de oftest stillede spørgsmål.
Ja, du kan stadig bruge dit Rejsekort som kort.
Vær opmærksom på, at du kun kan se dine rejser på Rejsekort som kort, når du logger på Selvbetjeningen.
Ligesom du i appen kun vil kunne se de rejser, som du har taget med Rejsekort som app.
Vær opmærksom på, at evt. rabattrin optjent på det ene registreres ikke på det andet. Du kan overføre dine optjente rabattrin fra Rejsekort som kort til Rejsekort som app. Læs mere om denne mulighed i appen i menuen under rabatter og dernæst mængderabat.
Vær opmærksom på, at du kun kan få overført din mængderabat én gang. Hvis du efter overførslen fortsætter med at benytte Rejsekort på kort, overføres ikke yderligere optjent mængderabat til appen.
Ja, der er følgende forskelle at huske på, når du rejser med Rejsekort som app:
1) Du skal checke ind via appen på din telefon, inden du stiger ombord på transportmidlet, og checke ud via appen efter at du er steget af. Det er særligt vigtigt at huske i busserne, hvor forandringen er størst.
2) Du skal ikke checke ind på ny, når du skifter mellem transportmidler på samme rejse.
3) Du skal først checke ud, når din rejse er helt slut. Hvis du glemmer at checke ud, gør vi det for dig om natten, eller du kan vælge at tilføje ’Smart check ud’ i din opsætning.
4) Du skal ikke tanke dit Rejsekort op – alle dagens afsluttede rejser med Rejsekort som app opgøres og betales dagligt via MobilePay.
Du kan stadig bruge det Rejsekort som kort som du plejer. Det nuværende Rejsekort som kort og validatorer (de blå standere) består, indtil vi har lanceret løsninger, der kan erstatte det system.
Rejsekort som app er et af de mest efterspurgte produkter fra vores kunder. Samtidig er det nuværende rejsekortsystem ved at have nået sin teknologiske levetid og skal med tiden udfases. De blå check in standere er vedligeholdelseskrævende, og mange kunder synes, at det er besværligt og irriterende, at man skal huske at checke ind og ud med Rejsekort som kort - også når man skifter mellem transportmidler.
Vi ved, at der er kunder, som af forskellige årsager ikke ønsker eller har mulighed for at bruge en app, og til dem er vi i fuld gang med at udvikle en alternativ løsning. Der vil komme en løsning med kort og en form for udstyr, som det kendes fra det nuværende Rejsekort. Vi giver besked i god tid inden en ny ordning tages i brug.
Det nuværende Rejsekort-system er ved at have nået sin teknologiske levetid og skal med tiden udfases. For at kunne bruge kreditkort eller telefonens NFC-chip i forbindelse med check ind, vil det kræve en betydelig videreudvikling af systemet. Vi har derfor vurderet, at gevinsterne for dig som kunde ikke står mål med den investering i kroner og tid, som det vil kræve at gennemføre den opgradering.
Løsninger, som man kender fra bl.a. London, kræver fysisk udstyr, hvor den rejsende checker ind med sit kreditkort. Vores opgave er at dække hele Danmark på tværs af bus, tog, metro og letbane, som vi indtil nu har løst med det eksisterende Rejsekort. Der findes ikke andre landsdækkende løsninger på tværs af alle transportmidler udelukkende baseret på kreditkort.