Gå til hovedindhold
Ikon for at åbne menu

Priser og betaling

Priser

Ja, det er som hovedregel de samme priser du vil betale, når du bruger kort og app til dine rejser. 

Der kan dog være situationer, hvor der kan være forskelle i prisen på de to typer Rejsekort. Det skyldes, at du med Rejsekort som kort betaler fra du checker ind, mens du med Rejsekort som app betaler for det planlagte afgangstidspunkt, som for eksempel kan blive forsinket.

Hvis du mener, du burde have opnået rabat på din tur, kan du kontakte Rejsekort Kundecenter ved at ringe på tlf. 70 11 33 33. Åbent alle hverdage 8-16.

Tast først 3 for Rejsekort, og dernæst 2 for Rejsekort som app.

Du kan også skrive til os i appen via kontaktformularen under hver enkelt rejse i Rejsehistorik. Den finder du ved at klikke på de 3 vandrette streger i øverste venstre hjørne og vælge Rejsehistorik. Klik på den rejse du ønsker at gennemse.

Vær opmærksom på, at Rejsekort som app endnu ikke giver rabatter til bl.a. rejsende, der skal visiteres til rabat. Det kommer i senere versioner af appen.

Betaling

I Rejsekort som app er det muligt at betale med MobilePay og med følgende betalingskort:

  • Dankort
  • Visa
  • Visa elektron
  • Mastercard
  • ApplePay
  • Amex 

Du faktureres én gang  i døgnet for dagens rejser. Er du i tvivl om hvilke rejser det gælder og hvilken pris de hver især har, kan du se alle dine rejser i Rejsehistorik. Den finder du i appen ved at klikke på de 3 vandrette streger i øverste venstre hjørne. 

Du kan afmelde den daglige faktura på mail under Indstillinger. Den finder du i appen ved at klikke på de 3 vandrette streger i øverste venstre hjørne. Vælg Konto, når du er inde på Indstillinger.

Kan betalingen ikke gennemføres, vil kontoen blive spærret, og det vil ikke være muligt at checke ind, før betalingen er gået igennem.

Hvis betalingen ikke er gået igennem via MobilePay, kan det være nødvendigt at genaktivere MobilePay i Rejsekort som app. Du kan også vælge at tilføje en anden betalingsmetode for at betale.

Du kan tilføje både MobilePay og et udvalg af kreditkort til Rejsekort som app. Dermed er det muligt at benytte Rejsekort som app for dig, der ikke ønsker at bruge MobilePay.

For at tilknytte betalingskort til din betalingsaftale, skal du under oprettelsen af din profil vælge ’Kreditkort’ og følge anvisningerne. Det er ganske let og tager kun et øjeblik.

Du kan også tilføje kreditkort efter du har oprettet din profil. Det gør du ved at klikke på de 3 vandrette streger i øverste venstre hjørne i appen. Vælg Betaling og tilføj det betalingsmiddel du ønsker. Vær opmærksom på, at du skal bruge MitID.

Du kan bruge disse kreditkort i Rejsekort som app:

  • Dankort
  • Visa
  • Visa elektron
  • Mastercard
  • ApplePay
  • Amex 

Med muligheden for at tilknytte kreditkort, håber vi at imødekomme flere brugeres ønske om at gøre det lettere at tilvælge Rejsekort som app.

Hvis du ikke kan tilføje MobilePay, kan du vælge at tilføje et betalingskort i stedet. Det gør du under Betaling, samme sted som du kan tilføje MobilePay.

Du skal også sikre dig, at du har den seneste version af både Rejsekort som app og MobilePay installeret på din telefon. 

Kan du stadig ikke tilføje MobilePay, skal du afinstallere MobilePay appen og installere den på ny. Herefter burde du kunne tilføje MobilePay til Rejsekort som app uden problemer.

Ja, det kan du.

Under opsætning af din profil i Rejsekort som app, er indstillingen automatisk fakturering til den e-mailadresse som du har opgivet. I forbindelse med dine rejser vil du derfor hver dag modtage en beregning over dine rejsers pris.

Du kan afmelde den daglige faktura på mail under Indstillinger. Den finder du i appen ved at klikke på de 3 vandrette streger i øverste venstre hjørne. Vælg Konto, når du er inde på Indstillinger.

Selv om du afmelder faktura via e-mail, vil du altid kunne finde en oversigt over dine betalinger i appen under Rejsehistorik. Den finder du i appen ved at klikke på de 3 vandrette streger i øverste venstre hjørne. Klik på den ønskede rejse for at se hele rejsen og prisen.

Rabatter

Rejser du på Fyn eller i Jylland og har du optjent rabattrin på Rejsekort som kort? Så kan du nu overføre dine optjente rabattrin fra Rejsekort som kort til Rejsekort som app.

Rabatten gives kun på rejser på Fyn og i Jylland og overflyttes ikke automatisk fra dit Rejsekort som kort til Rejsekort som app. 

 

Overfør dine optjente rabattrin

For at overføre optjente rabattrin fra kort til app skal du først klikke på de 3 vandrette streger øverst til venstre i appen. Her finder du menupunktet Rabatter. Vælg "Rabatter" og derefter "Mængderabat". Herefter skal du klikke på plus-ikonet øverst i højre hjørne og indtaste dit Rejsekortnummer på 16 tal.

Dine rabattrin bliver nu overført, og du kan rejse med samme rabat, som du gjorde med dit Rejsekort som kort. Vær opmærksom på, at du kun kan overføre dit rabattrin én gang. Hvis du har optjent et højere rabattrin i appen, end du har på kortet, vil det højeste rabattrin gælde. 

Du kan se dit rabattrin for Rejsekort som kort i Selvbetjeningen på rejsekort.dk og se dit rabattrin for Rejsekort som app i appen under ’Rabat’ i søgemenuen.

 

I appen opgøres mængderabat fremadrettet månedsvis og opgøres ved udgangen af måneden. Vi bruger det højeste rabattrin du har opnået de forudgående tre måneder, til at beregne dit rabattrin.

Vær opmærksom på, at vi ikke kan rette på priser for den rejse eller de rejser, som allerede er foretaget med Rejsekort som app.

Ja, du optjener mængderabat på (næsten) samme måde som Rejsekort som kort.

Mængderabatten opgøres ved udgangen af måneden i appen, hvor den på Rejsekort som kort opgøres individuelt for hvert Rejsekort.

Mængderabatten beregnes hver måned ud fra det højeste rabattrin du har opnået i de forudgående 3 måneder.

Hvilket rabattrin starter jeg på?

Når du starter med at bruge appen, starter du på niveau 0. Dit rabattrin rettes til ved første beregning af mængderabatten. Det er altid det højeste rabattrin, der er opnået inden for de forudgående tre måneder, der benyttes til beregning af din rabat. Det betyder, at den rejseaktivitet du har i indeværende måned, først indgår i beregningen af din rabat i næste måned.

Har du optjent mængderabat på Rejsekort som kort, overføres den ikke automatisk til Rejsekort som app. Ønsker du at overføre den optjente mængderabat til appen kan du gøre det således:

  1. Allerede efter første rejse i zoner med mulighed for optjening af mængderabat, vil du modtage en notifikation med link direkte til overførsel af optjent rabat. Her indtaster du dit 16-cifrede Rejsekortnummer og trykker på Send, hvorefter mængderabatten overføres til appen, og du kan benytte dig af den optjente rabat på dine rejser.
  2. Du kan også i menuen i appen vælge Rabatter/Mængderabat. I højre hjørne vises en cirkel med et plus i, som du skal klikke på. Her indtaster du dit 16-cifrede Rejsekortnummer og trykker på Send, hvorefter mængderabatten overføres til appen, og du kan benytte dig af den optjente rabat på dine rejser.

Vær opmærksom på, at du kun kan få overført din mængderabat én gang. Hvis du efter overførslen fortsætter med at benytte Rejsekort som kort, overføres ikke yderligere optjent mængderabat til appen.

Når du rejser udenfor myldretid, kan for eksempel med Rejsekort Ung eller Rejsekort Pensionist opnå en besparelse på din rejsepris. 

Med Rejsekort som app registreres din rejsestart, når du checker ind. Er dit transportmiddel forsinket og afgår det derfor i myldretid i stedet for udenfor myldretid, så kan det påvirke om du får din rabat.

Rabatten skal imidlertid beregnes fra det planlagte afrejsetidspunkt, ikke det faktiske. Skulle en sådan situation forekomme, så kontakt Rejsekort Kundecenter på telefon 70 11 33 33. Åbent alle hverdage 8-16.

Tast først 3 for Rejsekort, og dernæst 2 for Rejsekort som app.

Du kan også skrive til os i appen via kontaktformularen under din rejse i rejsehistorikken. Den finder du ved at klikke på de 3 vandrette streger i øverste venstre hjørne og vælge Rejsehistorik. Klik på den ønskede rejse for at få alle informationer om afgangstidspunkt og pris. Nederst på siden finder du Kontaktformular, som du kan benytte til at kontakte os.

Er du fyldt 67 år? Så er det nu muligt at rejse med Rejsekort som app og få pensionistrabat på dine rejser med bus, tog, metro og letbane. Hvis du er fyldt 67 år, får du automatisk pensionistrabat i appen.

Pensionistrabatten dækker dig, der er fyldt 67 år – også selvom du ikke er gået på pension endnu. Rabatten er alene bestemt ud fra din alder og derfor skal du ved kontrol kunne dokumentere, at du er fyldt 67 år.

I løbet af 2025 bliver det også muligt for kunder, der modtager førtidspension, tidlig pension, brøkpension og seniorpension, at få pensionistrabat på rejser med Rejsekort som app.

Rabatten varierer alt efter hvor og hvornår du rejser. Appen registrerer automatisk om rejsen foregår med bus, tog, metro eller letbane og hvilket stoppested eller station rejsen starter og slutter på.

Med Rejsekort som app kan du rejse til lavere pris på udvalgte strækninger hvis du er mellem 18 og 25 år. Du får automatisk rabatten i appen, den er udregnet efter din fødselsdato.

Du rejser til lavere pris på disse strækninger:

  • Når du rejser på tværs af landet og krydser Storebælt
  • Når du rejser fra Jylland og Fyn til Malmø
  • Når du rejser fra Hovedstadsområdet til Malmø
  • På rejser lokalt i Malmø

 

Udover din lavere pris i ovennævnte områder, kan du få mængderabat og tidsrabat:

  • Mængderabat optjener du på rejser i hele Jylland og på Fyn. Jo mere du rejser, jo højere rabattrin får du – op til 40 %. Du kan læse mere om rabattrin i Prisblad for rejser.
  • Tidsrabat opnår du, når du rejser udenfor myldretid. Det betyder, at kan du rejse på hverdage, i weekender og på helligdage mellem 11-13 og 18-07, så opnår du automatisk 20% rabat på din rejse – udover eventuelt lavere pris og mængderabat.

 

Vær opmærksom på at rabatten ikke er den samme som med et Ungdomskort.

rejsekort logo

Hvis du har flere spørgsmål, er du altid velkommen til at kontakte Rejsekort Kundecenter på 70 11 33 33. Alle hverdage kl. 8-16.

Kontakt kundecenter