Gå til hovedindhold
Ikon for at åbne menu

Min konto og mine data

Krav til telefon

I Rejsekort som app er det muligt at rejse med kundetyperne 'Voksen' (over 18 år).

For at imødekomme ønsket om bedre betalingsmuligheder vil der blive tilføjet mulighed for betaling med kreditkort allerede i 2024.

I løbet af 2024 vil vi også give mulighed for disse kundetyper:

  • Ung (18-25 år)
  • Pensionist (over 67 år)

I løbet af 2025 vil det blive muligt for følgende kundetyper at rejse med Rejsekort som app:

  • Barn
  • Erhverv
  • Handicap

I løbet af 2025 bliver disse funktionaliteter mulige:

  • Medrejsende og kæledyr/cykel

Det nuværende Rejsekort-system er ved at have nået sin teknologiske levetid og skal med tiden udfases. For at kunne bruge kreditkort eller telefonens NFC-chip i forbindelse med check ind, vil det kræve en betydelig videreudvikling af systemet. Vi har derfor vurderet, at gevinsterne for dig som kunde ikke står mål med den investering i kroner og tid, som det vil kræve at gennemføre den opgradering.

Løsninger, som man kender fra bl.a. London, kræver fysisk udstyr, hvor den rejsende checker ind med sit kreditkort. Vores opgave er at dække hele Danmark på tværs af bus, tog, metro og letbane, som vi indtil nu har løst med det eksisterende Rejsekort. Der findes ikke andre landsdækkende løsninger på tværs af alle transportmidler udelukkende baseret på kreditkort.

Sprogvalg

Rejsekort som app understøtter dansk og engelsk i appen. Rejsekort som app vælger sprog ud fra, hvad sproget i din telefon er sat op til.

Så hvis du vil skifte sprog fra engelsk til dansk eller omvendt, skal du vælge det i din telefons indstillinger og altså ikke i appen.

Lokationsdata

For at vi kan registrere din rejse med Rejsekort som app korrekt, skal du aktivere appens placerings- og lokaliseringstjenester.

Hvornår bruger vi din lokation?

  • Vi registrerer lokationsdata, når Rejsekort som app er synlig på din skærm, eller når du er checket ind i appen
  • Hvis du har åbnet appen uden at checke ind, og appen ligger i baggrunden, dvs. gemt bag en anden app, har vi ikke adgang til din lokationsdata
  • Når du er checket ind i appen, bruger vi udelukkende din lokation til at kortlægge din rejse ved at lave et match mellem GPS’en i din telefon, de stationer eller stoppesteder du kører forbi og køreplaner fra Rejseplanen
  • Vi stopper registreringen af dine lokationsoplysninger, når du har checket ud, og systemet har beregnet din rute og pris

Vi bruger udelukkende din lokation til at:

  • kortlægge de rejser, du gennemfører
  • dokumentere din rejse
  • beregne den korrekte pris for rejsen
  • påminde dig om manglende check ud
  • checke dig ud automatisk (smart check ud-funktion i appen)
  • sikre, at du fortsat vil være checket ind og har en gyldig billet hvis appen eller din telefon utilsigtet lukker ned

Hvorfor skal du dele din lokation ’Altid’ på iPhone?

Hvis du har en iPhone, skal du slå lokationsdeling til ’Tillad altid’. Apples styresystem er sat sådan op, at vi skal have adgang til de rejsendes lokalitet ’altid’, for at Apple vil give os lov til at sikre, at:

  • billetten er gyldig, selv hvis appen lukkes ned – enten af kunden selv, eller fordi telefonen opdaterer eller slukkes
  • Vi bruger desuden din lokation til at minde dig om at checke ud, hvis vi kan se, at du ikke længere rejser, men stadig er checket ind i appen

Vi bestræber os på at levere den bedst mulige oplevelse, når du rejser med Rejsekort som app med kollektiv transport. Du kan læse mere om vores databehandling i vores privatlivspolitik.

Gå til vores Privatlivspolitik 

Deaktivering

Du kan deaktivere din konto i Rejsekort som app under Indstillinger. Det gør du ved at åbne Rejsekort som app, gå til Indstillinger, scrolle ned i bunden og vælge: Deaktiver konto. Du skal herefter bekræfte, at du vil deaktivere ved at skrive DEAKTIVER.

Vi opbevarer vi dine rejsedata i 36 måneder fra registreringen af oplysningerne. Herefter anonymiseres dine rejsedata og kan ikke længere knyttes til dig. Hvorfor vi gør det, kan du læse i vores privatlivspolitik her:

Privatlivspolitik

Som passager i offentlig transport har du ret til at gøre indsigelse i op til 36 måneder efter rejsen. 
For at kunne behandle eventuelle indsigelser opbevarer vi dine rejsedata i 36 måneder fra registreringsdatoen, og i denne periode vil din konto blive deaktiveret i stedet for at blive slettet.

Privatlivspolitik

rejsekort logo

Hvis du har flere spørgsmål, er du altid velkommen til at kontakte Rejsekort Kundecenter på 70 11 33 33. Alle hverdage kl. 8-16.

Kontakt kundecenter