Gå til hovedindhold
Ikon for at åbne menu

Min konto og mine data

Lokationsdata

For at vi kan registrere din rejse med Rejsekort som app korrekt, skal du aktivere appens placerings- og lokaliseringstjenester.

Hvornår indsamler vi dine lokationsdata?

Når du rejser med Rejsekort som app indsamler vi dine lokationsdata imens appen er aktiv og mellem check ind og check ud.

Appen har kun adgang til data som er nødvendig for at give dig en gyldig billet i bus, tog, metro eller letbane – også selvom du på iPhone skal vælge ’Tillad altid’ ved lokationsdeling.

Din app skal være aktiv på din telefon eller du skal være checket ind for at vi kan indhente data. Rejsekort som app indsamler dermed kun data, når appen søger efter station eller busstoppested, når du aktivt rejser og indtil du selv checker ud - eller benytter dig af Smart check ud.

Det gør vi, fordi vores Rejsekort Kundecenter har brug for data til at hjælpe dig, hvis du fx har konstateret en fejl i din rejse. 

 

Lokationsdata opsamlet fra udstigning af sidste transportmiddel og indtil check ud, opbevares aktive i vores system i 2 måneder, hvorefter de slettes permanent. Det betyder, at dine data efter 2 måneder ikke længere eksisterer i vores systemer.

Vi bruger udelukkende din lokation til at:

  • kortlægge de rejser, du gennemfører
  • dokumentere din rejse
  • beregne den korrekte pris for rejsen
  • påminde dig om manglende check ud
  • checke dig ud automatisk (smart check ud-funktion i appen)
  • sikre, at du fortsat vil være checket ind og har en gyldig billet hvis appen eller din telefon utilsigtet lukker ned

Hvorfor skal du dele din lokation ’Altid’ på iPhone?

Hvis du har en iPhone, skal du slå lokationsdeling til ’Tillad altid’. Apples styresystem er sat sådan op, at vi skal have adgang til de rejsendes lokalitet ’altid’, for at Apple vil give os lov til at sikre, at:

  • Billetten er gyldig, selv hvis appen lukkes ned – enten af kunden selv, eller fordi telefonen opdaterer eller slukkes
  • Vi bruger desuden din lokation til at minde dig om at checke ud, hvis vi kan se, at du ikke længere rejser, men stadig er checket ind i appen

Vi bestræber os på at levere den bedst mulige oplevelse, når du rejser med Rejsekort som app med kollektiv transport. Du kan læse mere om vores databehandling i vores privatlivspolitik.

Gå til vores Privatlivspolitik 

Sprogvalg

Rejsekort som app understøtter dansk og engelsk i appen. Rejsekort som app vælger sprog ud fra, hvad sproget i din telefon er sat op til.

Så hvis du vil skifte sprog fra engelsk til dansk eller omvendt, skal du vælge det i din telefons indstillinger og altså ikke i appen.

Deaktivering

Du kan deaktivere din konto i Rejsekort som app under Indstillinger. Det gør du ved at åbne Rejsekort som app, gå til Indstillinger, scrolle ned i bunden og vælge: Deaktiver konto. Du skal herefter bekræfte, at du vil deaktivere ved at skrive DEAKTIVER.

Vi opbevarer vi dine rejsedata i 36 måneder fra registreringen af oplysningerne. Herefter anonymiseres dine rejsedata og kan ikke længere knyttes til dig. Hvorfor vi gør det, kan du læse i vores privatlivspolitik her:

Privatlivspolitik

Som passager i offentlig transport har du ret til at gøre indsigelse i op til 36 måneder efter rejsen. 
For at kunne behandle eventuelle indsigelser opbevarer vi dine rejsedata i 36 måneder fra registreringsdatoen, og i denne periode vil din konto blive deaktiveret i stedet for at blive slettet.

Privatlivspolitik

rejsekort logo

Hvis du har flere spørgsmål, er du altid velkommen til at kontakte Rejsekort Kundecenter på 70 11 33 33. Alle hverdage kl. 8-16.

Kontakt kundecenter