Gå til hovedindhold
Ikon for at åbne menu

Konto og opsætning

Med Rejsekort som app kan du rejse med kundetype 'Voksen'.

Som kundetype ’Voksen’ skal du være fyldt 18 år og du skal have MobilePay.

Du skal ved kontrol kunne fremvise bevis på din alder.

I løbet af 2024 vil vi også give mulighed for disse kundetyper:

  • Ung (18-25 år)
  • Pensionist (over 67 år)

I løbet af 2025 vil det blive muligt for følgende kundetyper at rejse med Rejsekort som app:

  • Barn
  • Erhverv
  • Handicap

 I løbet af 2025 bliver disse funktioner mulige:

  • Medrejsende og kæledyr/cykel

Rejser du på Fyn eller i Jylland og har du optjent rabattrin på Rejsekort som kort? Så kan du nu overføre dine optjente rabattrin fra Rejsekort som kort til Rejsekort som app.

Rabatten gives kun på rejser vest for Storebælt og overflyttes ikke automatisk fra det Rejsekort som kort til Rejsekort som app. 

Overfør dine optjente rabattrin

For at overføre optjente rabattrin fra kort til app skal du i appen finde menupunktet ’ Rabatter’ og vælge ’Overfør rabattrin fra kort til app’. Herefter skal du indtaste dit rejsekortnummer på 16 tal.

Dine rabattrin bliver nu overført, og du kan rejse med samme rabat, som du gjorde med dit Rejsekort som kort. Du kan overføre dit rabattrin én gang. Hvis du har optjent et højere rabattrin i appen, end du har på kortet, vil det højeste rabattrin gælde. 

Du kan se dit rabattrin for Rejsekort som kort i selvbetjeningen på rejsekort.dk og se dit rabattrin for Rejsekort som app i appen under ’Rabat’.

I appen opgøres mængderabat fremadrettet månedsvis og opgøres ved udgangen af måneden. Vi bruger det højeste rabattrin du har opnået de forudgående tre måneder, til at beregne dit rabattrin.

Ja, det kan du. I forbindelse med dine rejser vil du hver dag modtage en beregning over dine rejsers pris. Fakturaen sendes til den e-mailadresse som du har opgivet, da du loggede ind på appen første gang.

Ønsker du ikke at få tilsendt en faktura dagligt, så kan du afmelde funktionen under Indstillinger/Notifikationer ved at deaktivere Kvittering via e-mail. Selv om du afmelder faktura via e-mail, vil du altid kunne finde en oversigt over dine betalinger i appen under Rejsehistorik/Betalinger.

Nej, du kan ikke knytte dit Rejsekort som kort til Rejsekort som app. Det er 2 forskellige systemer.

Dit Pendlerkort og din e-pung fra dit Rejsekort som kort kan derfor ikke overføres til Rejsekort som app.

Ja, vi anbefaler, at du beholder dit Rejsekort som kort indtil alle de funktioner du har brug for som rejsende, er tilføjet.

Med dit Rejsekort som kort kan du for eksempel stadig tage en medrejsende, din hund og din cykel med. De funktioner bliver først mulige senere på Rejsekort som app.

Da de to rejsekort ikke samkøres i forhold til betaling, anbefaler vi ligeledes, at du stopper evt. automatisk opfyldning af Rejsekort som kort og så vidt bringer saldoen ned.

 

Når du ønsker at lukke dit Rejsekort som kort og kun rejse på Rejsekort som app, går du til Selvbetjening og vælger det relevante Rejsekort. I feltet klikker du på det røde X for at spærre kortet. Når du spærrer kortet, kan det ikke genåbnes.

Efter spærring/lukning af Rejsekort som kort bliver din saldo opgjort og evt. overskydende beløb overføres til din Nem-konto indenfor ca. 14 hverdage.

Vær opmærksom på, at der grundet ekstraordinær travlhed kan opleves længere tilbagebetalingstid. Vi arbejder på at gennemføre alle tilbagebetalinger hurtigst muligt efter modtagelse af anmodning.

Du kan også kontakte Rejsekort Kundecenter på telefon nummer 70 11 33 33 for at få hjælp til at spærre kortet. Har du et Rejsekort Anonymt, skal du kontakte Rejsekort Kundecenter og få tilsendt en formular. Du finder mere information om lukning af Rejsekort Anonymt her:

Udbetaling af saldo for Rejsekort Anonymt →

Du kan læse mere om vores regler for lukning af Rejsekort som kort i vores Rejsekort kortbestemmelser her:

Rejsekort Kortbestemmelser →

Krav til styresystem

iPhone: Du skal have en iPhone med iOS 15 (eller nyere).

Android: Du skal have en smartphone med 8.0 (eller nyere).

SIM-kort: Du skal have et fungerende SIM-kort, der tillader mobildata (Rejsekort som app bruger ca. 1 MB i timen).

Batteri: Din telefon skal have tilstrækkeligt batteri til hele rejsen. Appen bruger ikke mere strøm end andre apps, men der skal være nok batteri til du når slutdestinationen, og til at du kan vise billetten i tilfælde af kontrol.

Betaling: Du skal have et gyldigt betalingsmiddel tilknyttet i appen. På nuværende tidspunkt er det kun MobilePay, men senere tilføjes mulighed for at betale med betalingskort.

Tilladelser: Du skal give appen de nødvendige tilladelser til bl.a. deling af lokalitetsdata. Det skal du for at vi mest nøjagtigt kan beregne prisen på din rejse. Du kan læse mere om vores vilkår for Rejsekort som app.

Gå til Vilkår for Rejsekort som app 

Placering:

Rejsekort som app skal have adgang til dine lokalitetsdata for at kunne registrere din rejse korrekt. Vi registrerer din lokation sådan her: Når du åbner Rejsekort som app, imens du rejser og indtil kort efter du er checket ud. På den måde kan vi være sikre på, at vi beregner prisen for rejsen korrekt, og at du er checket ud ved rejsens slutning. Du kan læse mere om deling af lokalitetsdata under spørgsmålet "Hvorfor skal jeg dele min lokation?" i FAQ’en Hjælp til rejsen.

Har du en iPhone, skal du indstille til "Tillad altid". Når du opretter din profil i Rejsekort som app, vil din iPhone først foreslå "Tillad, mens du bruger appen". Umiddelbart efter kan du vælge "Tillad altid".

Hvis du har en Android-telefon, skal du under Placering vælge ”Tillad mens appen bruges”.

Slår du lokalitetsdata fra under din rejse, er din billet ikke længere gyldig, og det kan resultere i en kontrolafgift.

Bevægelse:

Indstil til "Slået til", hvis du vil have den fulde brugeroplevelse. Hvis du giver appen adgang til din telefons bevægelsessensorer, kan appen minde dig om at checke ud, når du ikke længere rejser.

Har du en iPhone, skal du tillade brug af din bevægelses- og fitnessaktivitet.

Har du en Android-telefon, skal du tillade Fysisk aktivitet.

Ved brug af bevægelsesdata kan appen se om du er i bevægelse, er gående, er på vej væk fra et transportmiddel og den kan skelne mellem transportmidler. Med bevægelsesdata slået til, kan appen mere nøjagtigt beregne den rigtige rejse og dermed pris for rejsen.

Bevægelsesdata er en også forudsætning for at bruge funktionen ’Smart check ud’, som hjælper dig, hvis du indimellem glemmer at swipe Check ud.

Notifikationer:

Indstil til "Slået til", hvis du vil have den fulde brugeroplevelse. Med notifikationer kan appen sende dig påmindelser om check ud samt en prisoversigt over din rejse.

Opdatering af app i baggrunden:

Indstil til "Slået til", så Rejsekort som app kan fortsætte med at spore din placering, hvis din telefon genstartes.

Mobildata:

Indstil til "Slået til", så din mobiltelefon kan kommunikere med Rejsekort som app under rejsen for at garantere en gyldig billet.

WIFI og Bluetooth:

Vi anbefaler, at du aktiverer disse for at forbedre nøjagtigheden af dine positionsdata. 

I Rejsekort som app er det muligt at rejse med kundetyperne 'Voksen' (over 18 år).

For at imødekomme ønsket om bedre betalingsmuligheder vil der blive tilføjet mulighed for betaling med kreditkort allerede i 2024.

I løbet af 2024 vil vi også give mulighed for disse kundetyper:

  • Ung (18-25 år)
  • Pensionist (over 67 år)

 I løbet af 2025 vil det blive muligt for følgende kundetyper at rejse med Rejsekort som app:

  • Barn
  • Erhverv
  • Handicap

I løbet af 2025 bliver disse funktionaliteter mulige:

  • Medrejsende og kæledyr/cykel

Du kan deaktivere din konto i Rejsekort som app under Indstillinger. Det gør du ved at åbne Rejsekort som app, gå til Indstillinger, scrolle ned i bunden og vælge: Deaktiver konto. Du skal herefter bekræfte, at du vil deaktivere ved at skrive DEAKTIVER.

Vi opbevarer vi dine rejsedata i 36 måneder fra registreringen af oplysningerne. Herefter anonymiseres dine rejsedata og kan ikke længere knyttes til dig. Hvorfor vi gør det, kan du læse i vores privatlivspolitik her:

Privatlivspolitik

Som passager i offentlig transport har du ret til at gøre indsigelse i op til 36 måneder efter rejsen. 
For at kunne behandle eventuelle indsigelser opbevarer vi dine rejsedata i 36 måneder fra registreringsdatoen, og i denne periode vil din konto blive deaktiveret i stedet for at blive slettet.

Privatlivspolitik

Hvis du har deaktiveret din profil i Rejsekort som app, kan du oprette din konto igen indenfor de første 36 måneder, ved at benytte samme mailadresse og telefonnummer, som da du oprettede din konto første gang. På den måde får du adgang til dine data igen.

Ifølge vores privatlivspolitik opbevarer vi dine rejsedata i 36 måneder fra registreringen af oplysningerne. Du kan læse vores privatlivspolitik her: 

Privatlivspolitik

Nej. Med Rejsekort som app, kan du finde alle funktioner og informationer i appen.

Selvbetjeningen giver kun adgang til funktioner og oplysninger fra Rejsekort som kort.

Rejsekort som app understøtter dansk og engelsk i appen. Rejsekort som app vælger sprog ud fra, hvad sproget i din telefon er sat op til.

Så hvis du vil skifte sprog fra engelsk til dansk eller omvendt, skal du vælge det i din telefons indstillinger og altså ikke i appen.

Du kan stadig bruge Rejsekort som kort, som du hele tiden har gjort.

Vi ved, at der er kunder, som af forskellige årsager ikke ønsker eller har mulighed for at bruge Rejsekort som app, og til dem er vi i fuld gang med at udvikle en alternativ løsning. 

Rejsekort som kort bliver ikke udfaset, før alternativet er på plads til dig, som ikke kan anvende appen. Vi giver besked i god tid inden, der sker en forandring med Rejsekort som kort.

 

I løbet af 2025 bliver det muligt at købe enkeltbilletter og zonebilletter på et fysisk kort (som det kendes i dag) eller på dit betalingskort. Det vil være muligt at købe og have flere billetter på kortet med mulighed for optankning. Billetten skal aktiveres på en fysisk stander før den er gyldig. 

 

De nye muligheder er:

 

  1. Kort, hvor du som rejsende kan vælge automatisk optankning eller manuel optankning af billetter i en webshop eller et salgssted 
  2. Kort, som er anonymt, og som kan tankes op med billetter på et salgssted

  3. Betalingskort, som kan bruges til at købe zonebilletter til de korte rejser. Zonebilletten gemmes på betalingskortet

 

For alle tre muligheder skal billetterne købes på forhånd – f.eks. til et forudbestemt antal zoner eller til en forudbestemt rute såsom Vejle-Aarhus. Det fysiske kort kan indeholde flere forskellige produkter på samme tid, f.eks. 10 ture i 2 zoner, 10 ture mellem Vejle og Aarhus og 10 ture i 4 zoner. Endelig kan kortet f.eks. også indeholde et pendlerkort, som vil være knyttet til en bestemt rejsende.

For at bruge Rejsekort som app skal du være registreret med dine personoplysninger. Derfor er det ikke muligt at rejse anonymt med Rejsekort som app.

Behold derfor i første omgang dit Rejsekort Anonymt.

 

Der vil være en længere overgangsperiode, hvor det stadig er muligt at benytte Rejsekort som kort. Senere kommer en ny løsning med fysisk udstyr og kort til dig, der enten ikke vil eller ikke kan bruge Rejsekort som app. Vi giver besked om ændringen i god tid inden den træder i kraft.
rejsekort logo

Hvis du har flere spørgsmål, er du altid velkommen til at kontakte Rejsekort Kundecenter på 70 11 33 33. Alle hverdage kl. 8-16.

Kontakt kundecenter